Project Noordtunnel: méér innovatie, minder onderhoud(kosten) EN een langere duurzaamheid?

Bij VolkerInfra komt alle expertise van de VolkerWessels Infrastructuur bedrijven samen om grote infrastructurele projecten eenduidig te realiseren. Eén van de projecten is het beheer van onderhoud in de Noordtunnel (nabij Rotterdam). Deze tunnel is in eigendom van ING. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het onderhoud en besteedt dit uit aan VolkerInfra.

De Noordtunnel is de tunnel in de autosnelweg A15 onder de Noord en de verbindt de Alblasserwaard met Ridderkerk en Hendrik-Ido-Ambacht. De Noordtunnel is opgeleverd in 1989 en geopend in 1992. De tunnel vervangt sindsdien grotendeels de Brug over de Noord. Die brug, waarover tegenwoordig de N915 loopt is in gebruik voor lokaal verkeer. Zij dient tevens als omleiding voor gevaarlijke transporten die niet door de tunnel mogen.

Keramische wanden van de Noordtunnel werden snel vies

De wanden aan de binnenzijde van de Noordtunnel zijn bekleed met keramische tegels en worden snel vuil door verkeer en weersomstandigheden. Om de veiligheid in de tunnel te kunnen waarborgen is het van belang dat de wanden schoon zijn. Als de wanden vies zijn is de tunnel namelijk een stuk donkerder. Een goed belichte tunnel draagt positief bij aan de zichtbaarheid. Hiervoor is periodiek onderhoud vereist. De kosten hiervan kunnen behoorlijk oplopen omdat de intensiteit van de vervuiling de nodige kosten met zich meebrengt. Duurzaamheid en kosten efficiëntie zijn belangrijke thema’s binnen VolkerInfra. Greenpower Nano is gevraagd hierin mee te denken en een advies uit te brengen. In het advies is innovatie een essentieel onderdeel.

 

Greenpower Nano heeft een oplossing gecreëerd die ervoor zal zorgen dat de onderhoudskosten drastisch zullen reduceren. De oplossing is gevonden in een innovatieve moleculaire oppervlaktetechniek op nano-niveau die niet alléén de onderhoudskosten ten goede komt maar ook de duurzaamheid! De basis van de techniek is dat het oppervlakte minder vuilaanhechting krijgt en door de covalente moleculaire verbinding veel harder maakt. Doordat de hardheid toeneemt heeft het ook minder kans op beschadigingen in het onderliggende materiaal.

Onderhoudskosten worden lager want:

  1. Minder vaak reinigen. Indien de atmosferische omstandigheden en verkeersbelasting stabiel blijft kan (in theorie) de tunnel minder lang dicht voor wat betreft onderhoud;
  2. Minder intense aanhechting van vervuiling = minder hard schrobben = dus sneller & makkelijker te reinigen;
  3. Minder milieuonvriendelijke reinigingsmiddelen;

Duurzaamheid wordt verlengd want:

  1. Intensieve vervuiling (vocht, zout…) kruipt diep de poriën in van een oppervlakte waar het schade aan kan richten (scheurtjes, roest);
  2. Doordat de aanhechting minder is hoeft er minder geschrobd te worden. Hard schrobben kan een oppervlakte beschadigen na verloop van tijd!;

Wenst u net als VolkerInfra en Rijkswaterstaat ook meer innovatie in uw bestaande werkzaamheden, minder onderhoud(kosten) EN een langere duurzaamheid? Met onze jarenlange ervaring kunnen wij u direct adviseren met een passende oplossing.

Wilt u meer van dit project weten of heeft u zelf een potentieel project neem dan vrijblijvend contact met ons.